افزایش استقبال گلستانی‌ها از کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای صنعتی

به گزارش خبرنگار ایرنا حمزه کرایلو شامگاه جمعه در دیدار معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اظهارداشت: باید برنامه‌ریزی جامع و مدونی صورت گیرد تا گرایش و استقبال به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشاورزی بیشتر شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده و استقبال از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حوزه صنعت، نیاز است کارگاه‌های این حوزه تجهیز شود، زیرا تجهیزات این حوزه کارگاهی فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: گلستان دارای ۱۸ مرکز آموزش دولتی و ۱۱۸ کارگاه ثابت فعال دولتی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان گلستان: ۱۳۲ مربی هم در این مراکز آموزش‌های مهارتی را به گروه‌های هدف ۱۹گانه می‌آموزند.

کرایلو ادامه داد: گلستان دارای ۵۳۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای خصوصی در بحث آموزش‌های مهارتی‌ است که ۶۰۰ مربی در این مراکز آموزش‌های لازم مهارتی را به هنرجویان آموزش می‌دهند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماهه، یک میلیون و ۵۳۹ هزار نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه شد که این عملکرد در دولت سیزدهم به نسبت دولت دوازدهم ۱۱۹ درصد رشد داشت.

وی تصریح کرد: در شرقی‌ترین نقطه استان (شهرستان مراوه‌تپه) فاصله روستاها تا مراکز آموزش زیاد است و این مشکلی در زمینه آموزش و استقبال علاقمندان به مهارت‌آموزی ایجاد کرده که نیاز است حداقل یک خوابگاه در این شهرستان احداث کنیم تا بخش قابل توجهی از مشکلات مهارت‌آموزی مشتاقان و علاقمندان به حضور در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در مراوه‌تپه برطرف شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان گفت: از محل ردیف اعتباری فرمانداری برای تکمیل این پروژه ۳۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

کرایلو اضافه کرد: همچنین برای تکمیل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران در شرق این استان واقع در گنبدکاووس از محل اعتبارات و مصوبات سفر رییس جمهور در اسفند ماه سال گذشته به گلستان، ۹۰ میلیارد ریال مصوبه شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم گفت: برای تطبیق تحولات دنیا با شرایط و وضعیت کشور، نیازمند علوم جدید هستیم و باید در این زمینه گام برداریم.

حسینعلی خواجه‌مظفری اظهارداشت: فنلاند دارای بهترین سیستم آموزشی در دنیا است و مسوولان این حوزه در این کشور به آموزش‌های مهارتی اهتمام جدی و ویژه دارند.

وی یادآور شد: البته در برخی از کشورها مانند ژاپن آموزش‌های نظری بیشتر توجه قرار گرفته و در برخی از کشورها همچون انگلستان مدارس مهارتی تاسیس کردند.

وی تصریح کرد: در ایران آنچه امروزه شاهدش هستیم، در میان عامه جامعه میل به مدرک‌گرایی زیاد است که همین مساله باعث شده تا چهره ناخوشایندی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار به دلیل نداشتن مهارت در کشور داشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: طرح‌های کهاد و نخلستان که در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اداره کل این سازمان در این استان در حال اجرا است، بهتر است در حوزه آی‌تی (IT) بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

خواجه‌مظفری افزود: در کشور ما ۹۷ درصد اعتبارات آموزشی صرف آموزش‌های نظری می‌شود و تنها سه درصد اعتبارات این حوزه به بخش مهارتی اختصاص می‌یابد که همین مساله باعث شده تا شاهد بیکاری بیشتر در جامعه باشیم، اما مشاغل ایجاد شده در حوزه مهارتی به نسبت اعتبار تخصیص داده شده به این حوزه، بیشتر است.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.